zondag 28 januari 2018

superlekker donuts

Afgelopen weekend was er het idee om donuts te maken....
Ik vond een goed receptje en begon eraan.... Nota aan mezelf: als er staat 20 donuts, dan zijn het minstens 20 grote donuts!! ik had er uiteindelijk 30 grote donuts en 20 kleine blokjes (de gaatjes die eruit kwamen....)


Het recept dat ik gebruikte voor mijn donuts... Deze paste ik lichtjes aan (heb er eentje in huis die geen melk mag...)

Ingredienten voor 20 (groot formaat van donuts...)

- 300 ml rijstemelk
- 35 gram verse gist of 11 gram instant droge gist
- 50 gr vanillesuiker (hier werd dit vanille essence met 30 gr oerzoet
- 100 gr kokosolie
- 600 gr bloem
- 2 eieren


Los de gist op in de lauwwarme melk. Doe hierbij de mengeling van oerzoet en vanille essence.
Laat de kokosolie smelten.
Zeef de bloem bij de lauwwarme melk en kneed het deeg (voorkeur in keukenmachine).
Giet hierbij de gesmolten kokosolie.
Hierna, 1 voor 1 de eieren bij het deeg voegen.
Kneed het deeg tot het elastisch is.
Leg het deeg in een kom en dek het af met een keukenhanddoek. Laat het deeg 2 uur rijzen op een warme plaats. Het moet ongeveer in grootte verdubbelen.
Haal het gerezen deeg uit de kom en rol het deeg plat tot ongeveer 1 cm dikte.
Ik maakte met een glas rondes en met een uitstekertje stak ik het midden eruit. Ik kreeg de tip om met een flesdop rondjes eruit te steken.
Leg de uitgestoken rondjes op een bakplaat. ik legde de uitgestoken rondjes erbij. Dek deze terug af en laat ze terug op een warme plaats rijzen. (dit 1/2 tot 1 uur).

verhit ondertussen de olie om te bakken tot 170 graden (ik deed dit in een aparte pan)
Bak de donuts goudbruin. dit duurt gemiddeld 1,5 minuut per kant.
Laat de donuts volledig afkoelen.

Ik versierde de donuts met:

- gesmolten witte chocolade (met een beetje kokosroom erdoor dat het wat vloeibaarder werd)
- gesmolten raw chocola (voor het kind met de melkallergie...) idem met kokosroom!
- suiker

- dan doppen in: hagelslag, fruithagelslag, discobolletjes.... hetgeen wat je  omhanden hebt!!

daarna... lekker genieten!! Hier komen we een dikke week mee toe, met onze snoepers in huis... ook al denk ik dat we de week niet gaan volmaken.... Ook de buren kregen een bordje met donuts ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten