zondag 10 december 2017

Huisgemaakte vleeskroketten en bitterballen

Vorige week zat ik met de jongste zoon een aantal daagjes in het ziekenhuis... Tijdens het bladeren in een van de boekjes, die ik kreeg om de tijd door te komen, vond ik een receptje die er reuzelekker uitzag!
Deze week was ik thuis en wou ik het graag proberen, wel met een eigen twist er aan te geven...

Hier volgt het receptje:

Ingredienten:

voor het vlees:
- kokosolie
- 500 gr stoofvlees
- 2 uien, grof gesneden
- pezo
- Scheut rode wijn
- 3 tomaten in grote stukken gesneden
- kruiden voor vleeskrokketten* (bestelde ik vorig jaar al bij pit-pit.be )
- 2 kleine laurierblaadjes

voor de vulling:
- 160 gram kokosolie
- 1 fijngesneden ajuin
- 160 gr bloem
- kruiden voor vleeskrokketten
- 700 ml (ik maakte met hetgeen wat er achterbleef in de slowcooker een rundsbouillon ipv bouillonblokjes.... het is er toch al en zonde om weg te gooien...)

voor het paneren:
- bloem
- 4 medium eieren
- panko en paneermeel door elkaar


Ik gebruikte hiervoor een braadpan, slowcooker en een grote pan.

Bereidingswijze:

Stap 1:

Ik braadde in men braadpan het uitje en het stoofvlees aan in de kokosolie. Ik zorgde ervoor dat mn vlees mooi bruin zag aan alle kanten. Hierna deed ik ze in de slowcooker. Hetgeen wat er overbleef in de pan heb ik geblust met een scheut rode wijn en deed ik ook bij in de slowcooker
Ik deed de kruiden, laurierblaadjes en de tomaten erbij en zette de slowcooker voor 6 uur op slow.

Stap 2:

Na 6 uur viste ik al het vlees uit de slowcooker, de rest liet ik nog even erin. Daarnaast viste ik de laurierblaadjes eruit. Hetgeen van vocht wat acherbleef heb ik met water aangelengd tot een runderbouillon.

Nu moet je een roux maken. Ik verhitte men kokosolie, bakte het fijngesneden uitje hierin en deed de 160 gram bloem erbij. Laat dit even garen.
Beetje bij beetje deed ik de bouillon erbij tot alle bouillon erbij zat en dat ik een stevige massa had... Dit duurt wel eventjes.
Nu deed ik het vlees erdoor (dat had ik ondertussen tot draadjes getrokken), en kruidde ik bij met de vleeskrokketkruiden.

Doe dit mengsel in een, met bakpapier bedekte ovenschaal en plaats deze minstens 30 minuten in de vriezer. Het mengsel mag niet volledig bevroren zijn, maar als het goed koud is, kan je ze beter rollen....

stap 3:

Ik verdeelde het mengsel in gelijke stukken (allemaal rechthoekjes). het stuk dat ik overhield elke x gebruikte ik om balletjes van te maken...
ik zette 3 diepe borden klaar. 1 met bloem, 1 met de 4 geklutste eieren en 1 met het mengsel van panko en paneermeel.
De rechthoekige stukken rolde ik tot krokketten, eerst door de bloem, dan door het ei en dan door het mengsel.
Met de bitterballen deed ik hetzelfde....

Ik hield 1 krokket en 3 bitterballetjes apart om te proeven, de rest ging gelijk de vriezer in....
Ja kan ze bakken in de frituurpan maar ze kunnen evengoed in de airfryer! (beide getest en beide een dikke ja!)

Ze zijn superlekker, boordevol vlees en smaak!

* de speciale kroket kruiden kan je hier bestellen! de mengeling is zoutloos en met verse kruiden! een top winkeltje met een top levering!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten