woensdag 1 oktober 2014

Een doos vol herinneringen...

Voorzichtig graaf ik in mijn herinneringen in mijn hoofd... Op zoek naar mijn mooie herinneringen van opa...

Ik herinner mij het gemaal van opa en oma, de mooie speelplaatsen in en rond het gemaal, het oude groene schuurtje achter in de tuin, het water....
Mee palingen vangen met opa's oude zwarte boot, met de boot naar de tuin aan de overkant van het water... Verse groentjes, boontjes, wortels,... De verse bessensap die we kregen...
Mee met opa de watersluizen openzetten, gefascineerd kijken hoe sterke opa ze openmaakt en het water door de sluisgaten in De Vlist belanden....

Opa op de ladder, appels en peren aan het plukken, opa aan het werken op de boerderij, in elke moestuin die hij tegenkwam,...

Opa's grote sterke handen, die 's avonds voor oma voorlezen uit de bijbel en op het orgel spelen voor oma...

Naar de kerk met opa, in de middenbeuk, bijna voorin en wat aan de linkerkant... Tijdens de kerkdienst pepermuntjes of fruitmenthos (die lekker plakten...) krijgen van opa... Hij had altijd wel wat lekkers in zijn binnenzak....
Wiebelende benen in de kerk, ziek worden in de kerk en opa die je snel mee naar buiten neemt...

Slapen bij opa... Eerst in het bed in de kamer beneden, dicht bij oma... Opa had weinig plaats met 2 wiebelende kinderen in bed.... Later boven in de grote slaapkamer met neefjes en nichtjes... 
Spelen op de krakende zolder, waar ik stiekem een beetje bang van was...

Opa in zijn bruine stoel aan de keukentafel, met de bijbel binnen handbereik... Met een mooi zicht over het water...
De gang waar je binnenkwam, een beetje zoetig ruikend, zeker tegen het einde van de zomer... 

Opa die je bord snel leeg at als je het niet luste... 

Opa op de fiets... Overal naartoe fietsend... Fietsend tot hij naar het rusthuis ging... 

Opa in de Liezeborgh... Opa mijn kinderen laten zien... Opa zijn achterkleinkinderen... Aiden die vraagt wanneer we nog eens naar 'oude opa' gaan.... 
Aiden die stil wordt als mama verteld dat oude opa naar de hemel is... "is oude opa nu een sterretje aan de hemel mama? Dan kan ik vanavond als het donker is naar hem zwaaien." En daarbij is het voor hem goed...

Blij met m'n doosje herinneringen, die hoogstwaarschijnlijk veel meer herinneringen bevat dan hier geschreven...  Koesterend zal ik ze bewaren....

Opa is bij oma nu... Waar hij zelf al een aantal keer achter gevraagd had... 
Dag lieve opa....



1 opmerking: